Goed voorbereid rvs MAG lassen
Er zijn vele soorten rvs (roestvast staal) deze hebben allemaal verschillende eigenschappen. Om de juiste keuzes te maken bij het MAG lassen van rvs is het belangrijk om te controleren met welke legeringen je te maken hebt. Maar ook om vooraf te bepalen waar het eindproduct voor wordt ingezet. Dan heb je genoeg informatie om keuzes te maken. Welk lasproces gebruik je? En welk toevoegmateriaal heb je nodig?
Met welke legering rvs heb je te maken bij het MAG lassen?
De hoeveelheid Chroom (Cr) en Nikkel (Ni) verschilt per rvs-legering. In sommig rvs materiaal zit er Silicum en sommige weer niet. Ook de hoeveelheid koolstofpercentage (C, ± 0,03 – 0,05%) is van belang. Je hebt te maken met ferritische (11- 27% Cr) of martensitische (10 – 14% Cr) roestvaste staalsoorten. Maar ook de meest toegepaste soort, de austenitische (12 – 25% Cr en 7 – 20% Ni).
Waar wordt het rvs voor gebruikt?
Het doel waar het rvs voor wordt gebruikt is heel belangrijk. Het is van invloed op welk materiaal je het beste gebruikt. rvs voor boorplatformen in zee, hebben hele andere eisen dan het rvs dat voor levensmiddelenindustrie wordt gebruikt. Dus vraag je daarom het volgende af:
- Moet het zeewaardig zijn?
- Wordt het gebruikt in de levensmiddelenindustrie?
- Wat is de hoogste of laagste temperatuur waar het tegen bestendig moet zijn?
- Moet het tegen temperatuurwisselingen kunnen?
- Of wordt het misschien gebruikt in het interieur?
Materiaaldikte
De dikte van het materiaal bepaalt of we pulserend lassen (tot maximaal 8mm) of dat we met een normale lasapparaat werken. Daarnaast bepaalt de materiaaldikte ook met welke draaddiameter we werken en zelfs of we met een massieve of gevulde draad aan de slag gaan. Ook bij rvs komt het voor dat we moeten voorwarmen. Hiermee voorkom je korrelgroei. Korrelgroei zorgt voor verbrossing dat maakt het materiaal kwetsbaar.